Bel Fıtığını Önlemek İçin Neler Yapılması Gerekir?

Günlük yaşamın koşuşturması, yaşam tarzı, yorucu iş saatleri ve günlük rutinde yapılan birçok hareket, bel ağrılarına ve fıtığa neden olabilir. Çoğunlukla 30-60 yaş arası kişilerde görülen bel fıtığı, değişen hayat koşullarından dolayı artık her yaş grubunda görülebiliyor. Omurga ve diskler, vücudun tüm ağırlığını taşıdığı için yıpranmaya karşı oldukça hassastır fakat hayatınızda yapacağınız birkaç basit değişiklikle önleyebilirsiniz.

Fazla Kilolar

Fazla kilolar, omurlar, dolayısıyla diskler üzerine olan yükü arttırır. Omurga esnekliğini sağlayan diskler, fazla kiloların baskısı nedeniyle de deforme olarak bel fıtığına neden olmaktadır. Fazla kilolarınızı vererek bel fıtığı riskini en aza indirebilirsiniz.

Hareketsizlik

Boyun, sırt, bel ve karın kasları vücudun yükünü taşıyan omurganın en önemli yardımcılarıdır. Egzersizden uzak hareketsiz yaşam, yardımcı kasları zayıflatarak tüm yükün omurgaya kalmasına neden olmaktadır. Omurgaya yüklenen aşırı yük ise disklerde fıtıklaşmalarına yol açmaktadır.

Dik Oturun ve Belinizi Destekleyin

Oturmayı gerektiren ofis işlerinde çalışıyorsanız ve sandalyeniz belinizi yeterince desteklemiyorsa, bir bel yastığı edinebilirsiniz. Mümkün olduğu kadar dik oturmaya da gayret etmelisiniz. Yanlış oturma pozisyonu bel ağrısının başlıca sebeplerinden biri.

Ağır Yük Kaldırmayın

Omurlar arasında yer alan diskin önemli görevleri bulunmaktadır. Disk, belde maruz kalınan yükleri karşılayarak vücudun üst kısmını dik tutar, belin her yöne hareket etmesini sağlamaktadır. Ağır fiziksel aktivite gerektiren işlerde çalışan ve ağır yük kaldırmak zorunda kalan kişilerin bel bölgesine gelen aşırı yük fıtıklaşmaya neden olmaktadır. Bu nedenle ağır fiziksel aktivite gerektiren işleri kişi mutlaka belini koruyarak yapmalıdır.

Egzersiz Yapın

Spor birçok sağlık sorununa iyi geliyor. Ancak seçtiğiniz sporun belinizi zorlamaması önemli. Bel fıtığının önüne geçmek için öncelikle omurgayı koruyan sporlar yapmanız öneriliyor. Ağırlık veya aktif vücut hareketleri gerektiren sporlar risk oluşturabilir. Bel fıtığı olan ya da bu riski taşıyan biri için en zararsız spor yüzmedir. Özellikle serbest stil ve sırt üstü yüzmek kasları zorlamamasına rağmen yoğun bir şekilde çalıştırdığı için de tercih edilebilir. Yüzmenin yanı sıra yürüyüş ve bisiklet gibi hafif sporlar da bel kaslarını güçlendirerek omurlar arasındaki disk bozulmalarını önler.

Sağlıklı Uyumak ve Dinlenmek

İnsanlar yaşamının üçte birini uykuda geçirmelerine rağmen bu sürenin bel üzerindeki etkisini dikkate almamaktadırlar. İyi bir yatak vücudun gömülmesini engelleyecek kadar sert, sırt eğrilerini koruyacak kadar yumuşak olmalıdır. Büyük yataklar tercih edilmelidir. Bu yataklar gece boyunca rahat hareketi sağlar, eklem ve kaslar üzerindeki yükü azaltır ve sabah tutukluğunu önler.

Yastık ensenize destek olmalı ve dengeli bir durumda dinlenme olanağı sağlanmalıdır. Kuş tüyü veya fiber yastıklar sünger yastıklara tercih edilmelidir. Enseyi destekleyecek biçimde yapıldığı takdirde sünger yastıklar da kullanılabilir. Vücudumuzun uykudaki şekli iyileşme sürecini etkiler. Uyumadan önce vücudumuzu rahat ettirecek bir şekil almak doğru olacaktır. Sırt üstü uyuma veya dinlenmede ensenize desteksiz bir biçimde yastık koymayın. Dizlerin arasında yastık koymak sizi daha da rahatlatır. Ancak büyük bir yastık kullanmayın. Dizleri göğsünüze doğru çekerek yan yatmak da sizi geçici süre rahatlatabilir. Ancak sürekli yatmak için doğru bir şekil değildir. Alttaki bacağınızı düz tutun, diğer bacağınızı bükün. Sert bir yatakta yüzü koyun yatmak da sizi rahatlatabilir. Bu durumda başınızın altına yastık konması genellikle tavsiye edilmez. Dizlerinizi büküp bileklerin arasına bir yastık yerleştirilmesi doğru olacaktır.